KPN schrapt helft van zakelijk aanbod
KPN gaat in de komende drie jaar zijn productportfolio voor zakelijke klanten met vijftig procent terugbrengen. Dit moet leiden tot meer efficiëntie, een betere time-to-market en bovendien meer waarde opleveren.

De stappen staan vermeld in het jaarverslag en maken deel uit van de nieuwe strategie, waarbij de ict- en telecomleverancier inzet op een geconvergeerde infrastructuur.
KPN zet in op een geconvergeerde, slimme infrastructuur. Dit doet het door te investeren in zijn glasvezel- en mobiele infrastructuur. Op het gebied van glasvezel wil KPN tegen eind 2021 nog een miljoen huishoudens aansluiten op het netwerk. Voor bedrijven moet de snelheid ook opgeschroefd worden. Zeventig procent van de bedrijfsterreinen moet eind dit jaar gebruikmaken van 100 Mbps.

Daarnaast krijgen de mobiele netwerken in de komende drie jaar een upgrade. Zo moeten deze uitgerust worden met 5G-geschikte (5G ready) apparatuur. Het telecombedrijf heeft inmiddels vier 5G Field Labs geïntroduceerd, waarbij het in samenwerking met klanten en partners de mogelijkheden van 5G verkent. Voorbeelden hiervan zijn de Johan Cruijff Arena en de openbare weg.

KPN nam in april 2018 na 35 jaar afscheid van topman Eelco Blok. Opvolger Maximo Ibarra heeft een nieuwe strategie voor KPN opgesteld en licht de speerpunten hiervan toe in het jaarverslag.

De ceo wil KPN positioneren als ‘een toekomstbestendige, hoogwaardige, lean-telecomleverancier met sterke klantrelaties’, voor zowel consumenten als zakelijke klanten. ‘We moeten ervoor zorgen dat KPN efficiënt is en lean opereert, want snelheid is de sleutel tot succes. Door sneller te digitaliseren en te automatiseren, kunnen we de organisatie vereenvoudigen. Dit moet tussen 2019 en 2021 leiden tot een besparing van 350 miljoen euro op de bedrijfskosten (operating expenses, opex).'